Blokace platební karty

blokace platební karty
zdroj: pixabay.com

Při ztrátě platební karty nebo při jejím odcizení je nutné co nejrychleji kartu zablokovat, abyste zabránili odčerpání finančních prostředků ze svého běžného účtu. V aktuálním článku jsme pro vás připravili stručný návod, ve kterém se dozvíte, jak správně by měla proběhnout blokace platební karty a také, co se může stát, jestliže svou kartu včas nezablokujete.

Platební kartu byste měli mít stále u sebe. Jestliže ji máte uloženou ve své peněžence nebo v kapse u kalhot, je celkem jedno. Během dne ale kontrolujte, zda jste ji neztratili nebo vám ji někdo neukradl. Jelikož platební kartou se dá pohodlně platit i na internetu (bez nutnosti potvrzení karty kódem PIN) nebo bezkontaktně v obchodech, je její ztráta velkým rizikem a potenciálním problémem pro vaše finanční prostředky.

Jak postupovat při ztrátě platební karty

Jestliže ztratíte svou platební či kreditní kartu, dejte tuto skutečnost bez zbytečného čekání vědět své bance. Nahlásit to můžete prostřednictvím speciální linky nebo také v internetovém bankovnictví. Hned poté by měla být vaše karta zablokována.

Blokace se provádí pro veškeré online transakce. Potenciální problém představují emsobované karty, které umožňují i provádění elektronicky neověřovaných transakcí. V případě blokace se karta zařadí na listinu odcizených nebo ztracených karet – na tzv. stoplist. Ten banka předává jednotlivým obchodníkům a může trvat i několik dní, než budete mít 100% jistotu, že kartu již nelze zneužít.

Blokace platební karty není zdarma

Blokace platební karty není u většiny bank zdarma a vy tak musíte zaplatit nepříjemný poplatek. Pro blokaci platebních karet neexistuje žádný standard, a tak účtovaná výše závisí pouze na vaší bance. Poplatek za blokaci běžně představuje částku v rozmezí 100 až 1 000 Kč. Bližší informace k této problematice najdete přímo v sazebníku své banky nebo v jejích obchodních podmínkách.

Odpovědnost za zneužití karty – vyplatí se její pojištění?

Mnoho lidí si ke své platební kartě sjednává pojištění odpovědnosti a domnívají se, že v případě krádeže karty veškeré výdaje pokryje banka. Není to tak ale vždy. Při sjednání pojištění pojišťovna běžně kryje 24 hodin před nahlášením odcizení nebo ztráty karty. Z toho jsou však vyňaty transakce, u kterých byl zadán PIN kód.

Cena za pojištění závisí na vaší spoluúčasti. U ČSOB Pojišťovny například za 150 Kč měsíčně získáte ochranu až do 15 000 Kč. Pokud měsíčně zaplatíte 600 Kč, tak budete kryti až do 50 000 Kč. V takovém případě se ale vyplatí spíše nastavit nižší limit na platby z účtu, aby ke zneužití karty v takové výši vůbec nedošlo.

Ručení za ukradené peníze

Jestliže pojištění sjednané nemáte, tak dokud ztrátu karty bance nenahlásíte, za všechny transakce a výběry ručíte vy. Když dojde k nahlášení, záleží na přístupu konkrétní banky – u některých bank tak ručíte až do půlnoci, jiné banky přejímají zodpovědnost okamžitě. I tento aspekt by tak měl hrát svou roli při výběru bankovního účtu. Velký problém nastává tehdy, pokud dojde i k odcizení vaše kódu PIN. Ten nesmí být nikde uvedený. Jestliže se ho zloděj dozví, tak jste zodpovědní za celou odcizenou částku, při níž byl PIN kód potřeba.

Když svou platební kartu zablokujete, banka vám vystaví novou. Tu u většiny bank obdržíte do jednoho týdne od blokace platební karty. Můžete si ji nechat zaslat poštou na svou adresu nebo vyzvednout na pobočce.